Inne artykuły:
Angelologia - część: 1.
Istnieje wiele podań i wierzeń na temat ilości Aniołów – Duchów i Bożych posłańców - we Wszechświecie. I tak:
- Święty Jan w Apokalipsie: „miriady miriad / tysiące tysięcy”,
- św. Alojzy Gonzaga pisał: „[Ilość św. Aniołów] jest (...) tak wielka, że nie tylko przenosi liczbę ludzi obecnie żyjących, lecz także wszystkich, którzy kiedykolwiek żyli i jeszcze do dnia Sądu żyć będą.
- Mędrzec (Koh 1,2) — mnogość tych duchów błogosławionych równa się piaskom morza i liczbie gwiazd, których nikt zliczyć nie może.[1]
Hierarchie anielskie
Tradycja Kościoła głosi, że istnieje dziewięć anielskich chórów. Według Pseudo-Dionizego Areopagity — żyjącego w V wieku jednego z największych chrześcijańskich autorytetów w dziedzinie angelologii, który po raz pierwszy zebrał naukę o anielskiej hierarchii w jedną całość[i][2]
Pomimo, że jest ich tak wielu — tak jak ludzi, z których każdy człowiek jest inny — tak samo nie ma dwóch takich samych aniołów. Każdy z nich w inny sposób odbija w sobie doskonałość Bożą i tym lepiej to czyni, im sam jest doskonalszy. Jest obrazem boskiej doskonałości….[3]
Zgrupowani w anielskich chórach Aniołowie tworzą swoistą hierarchię w postaci „rozchodzących się. wokół Boga kręgów, oznaczające stopień „anielskiej” doskonałości (mniej lub bardziej doskonałej wiedzy i poznania) i bliskości w stosunku do Boga.”; są anioły „mądrzejsze i mniej mądre”, lub — „mniej lub bardziej doskonałe, mocniejsze i mniej mocne.”[4]
Podział na dziewięć chórów jest również wpisany w inną, obszerniejszą hierarchię bytów — w swoistą mistyczną piramidę, na której wierzchołku (a może raczej nad nią jako jej stwórca) stoi byt najdoskonalszy — sam Bóg, źródło dobra i życia, a na samym dole znajduje się materia nieożywiona. Pośrednimi bytami są w tej piramidzie aniołowie (od najdoskonalszych do najmniej doskonałych), człowiek, zwierzęta, rośliny.
Aniołowie wyżej umiejscowieni w hierarchii — doskonalsi i będący bliżej Boga — oświecają i przekazują wiedzę i „Boże światło” aniołom niższym w hierarchii, niejako pouczają tych, którzy znajdują się niżej od nich. Jest to swoista hierarchia oczyszczania i bycia oczyszczanym, doskonalenia innych i bycia doskonalonym.
„Doskonałość każdego, komu jest przyznana jakaś rola w hierarchii — pisał Pseudo-Dionizy Areopagita — polega na tym, by wznosić się, według należnej mu miary, do naśladowania Boga; i, co jeszcze bardziej jest rzeczą boską, stawać się, jak mówi Pismo, «współdziałającym z Bogiem», i promieniować, tak dalece, jak jest to możliwe, przejawiającym się w nim boskim działaniem”[5].
Tak, jak zwracamy się do Boga z wszelkimi prośbami naszymi, zwracajmy się także do aniołów z każdego poziomu ich hierarchii.
Schematycznie przedmiotową hierarchię w obliczu Boga można przedstawić w sposób następujący:
Patrz część 2.
[1] Według:św. Alojzy Gonzaga, Świat aniołów, Wydawnictwo „Calvarianum”, Kalwaria Zebrzydowska 2001, s. 13.
[3] Tamże
[4] Tamże.
[5] Pseudo-Dionizy Areopagita, „Pisma teologiczne”, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005, s. 108.
artykułu
MENU
© 2017 Anna Beata Stanclik